GalleriSE

Slaggatan 20, Falun


  • Aktuellt

  • Kommande utställningar

  • Tidigare utställningar

  • Grafikstipendium

  • Om Galleri Se Konst


  • Öppettider:

    Torsdag-fredag 13-17
    Lördag 12-15

    Kontakt

    gallerisekonst[a]gmail.com
    Tel. 0739-302890
    Slaggatan 20, 791 70 Falun

    Facebook Galleri Se Konst på Facebook

    IN ENGLISH

    Emil Holmer

    ZUFALL UND TOT ÜBERSPANNEN

    Emil Holmer´s konstnärliga verksamhet definierar ett fält som innefattar främst måleri , grafik, objekt och installation. De senaste 8 åren har måleriet utgjort den centrala delen av hans produktion. Emil är bosatt och verksam i Berlin sedan 2003. Under sommare 2013 var han Galleri Se´s Grafikstipendiat i Grafikverkstaden i Falun. Hans arbete kan beskrivas som ”post-pop” , det tar sin huvudsakliga avstamp i den konsthistoriska period som brukar förknippas med ”måleriets död” eller kollaps (1970-1990 talet). Men hans arbete handlar inte om en inåtvänd självkritisk spiral med måleri som historisk navel, utan snarare en affirmation av omöjligheten, ett bejakande av kaos, ett insisterande på form där form är omöjlig. Han har ställt i Sverige och internationellt sedan början av 2000-talet, i Sverige tillexempel separatutställningar på Norrtälje Konsthall och Gotlands Konstmuseum, samt välkända gallerier i Tyskland och Skandinavien. Så här säger han själv om sitt arbete i en text från 2013:

    ”...Centralt för det förhållningsätt till måleri som jag försöker beskriva är att man tar avstånd från klassiska gestaltningar av t.e.x kropp, natur, arktitektur. Måleriet är inte längre illustrativt utan måste förstås som en helt autonom varelse. Måleriet blir absurdt, monstruöst och strävar efter att driva sig självt över sin egen gräns.
    Masskultur är ett material, ett redskap och ett fält jag undersöker. Jag använder visuell masskultur som material och motiv. Inte som identitetskapare för mig själv. Jag är ingen ”street–artist”.
    Jag är intresserad av spänningen mellan högt och lågt, i den mån den överhuvudtaget existerar längre. Det finns inget längre som är ”lågt” i sig självt, man måste som konstnär definiera, förstärka, insistera på vad lågt och högt är. Det är där som måleriet kommer in för mig, det är ett sätt, bland många, att arbeta på djupet med saker. Men det som gör konst intressant för mig är att det står mellan språk och handling, det är mer att göra än att säga. Det konstnärliga görandet måste följa sin egen logik. Det är en spirituell process...
    Livet är absurdt, som en köttig blinkning mellan evigheter av icke-varande, och jag vill att den absurditeten ska finnas i mina arbeten. Därför har jag sista tiden dragits åt en större enkelhet i mina bilder. Sjävdestruktion är viktig och har med motstånd att göra, men för mycket dekonstruering reducerar verkets närvaro som faktum.”


    I den grafiska processen är handens avtryck helt frånvarande, alla avtryck är mekaniska. Konstnären har bara sin mage och sina ögon att arbeta med. Emil Holmer beskriver det som en befrielse och en stor tillgång.

    Sklödar Wrijdkaas, curator och konstritiker, Port Elizabeth, S.A

    Översättning från Afrikaans: Moses ”Lucky” Shipopo


    www.emilholmer.com