GalleriSE

Slaggatan 20, Falun


  • Aktuellt

  • Kommande utställningar

  • Tidigare utställningar

  • Grafikstipendium

  • Om Galleri Se Konst


  • Öppettider:

    Torsdag-fredag 13-17
    Lördag 12-15

    Kontakt

    gallerisekonst[a]gmail.com
    Tel. 0739-302890
    Slaggatan 20, 791 70 Falun

    Facebook Galleri Se Konst på Facebook

    IN ENGLISH

    Petra Jensen

    Monster Mapping

    Ett monster ser vi ofta som en mutant och grotesk varelse, en hybrid mellan människa och djur, eller mellan olika fantasiväsen. Alltså en fiktiv varelse från fantasins värld. Man använder också ordet ?monster? för att beskriva en ond och hänsynslös människa, och förr i tiden använde man ordet också om vanskapta eller sjuka människor som inte passade in. Det är sällan jag tänker mig ett monster i ord, utan mer som en visuell bild. Psykologen Carl Ljung sa att monster var nödvändiga, en grundläggande del av vår utveckling som avslöjar viktiga meddelande om vårt mentala tillstånd, som representerar vårt andra jag inom oss. Själva ordet monster kan man spåra från det latinska ordet monstrum/monore och det betyder "att varna" eller "stor och elak". Ett monster gestaltas ofta som gigantiskt och något för oss fysiskt övermäktigt, men kanske inte alltid smartare utan snarare som något som är primitivt och enkelspårig. Bland de första monster som beskrivs i litteraturen är de som är hämtad från den grekiska mytologin. Poeten Heisiods som skrev ?Theogony? ca 700 f kr är en av dom som berättar om mutanten Echidna, nedstigen från gudarna levandes i underjorden till hälften en pytonorm och till hälften en nymf. Hennes man Typhon, det mest ursinniga av monster med flera ormhuvuden på sin axeln, blev föräldrar till flera andra fruktade och kända monster. Bland annat Orthus som var en tvåhövdad hund, och Cerberus hans bror som hade tre huvuden. Han åt levande kött och vaktade porten till underjorden Hades, och kallas också för ?helveteshunden?. Människans rädsla för det okända och det som fantasin föder har i alla tider utvecklat bilden av monster och olika monstermyter. Världen över och i alla kulturer finns det monster, och de flesta har skapats kring religion, vidskepelse och folksägnen. Djur som ormar, getter, lejon, vargar eller björnar har ofta fått stå modell för vår rädsla. Som tillexempel myten om vargmannen eller varulven den har funnits länge. En varelse som ändrar skepnad från människa till djur och finns i många kulturer. Kring vidskepelse och folktro har det skapats troll, jättar och häxor. Och när intresset för rymden kom, föddes nya monster i form av ?aliens?, och så fortsätter det. Nya sorters farhågor blir till nya skapelser. Bara människans förnuft och fantasin sätter gränser för monstrens framfart. För så tänker jag mig att det är, att när vi definierat roten till vår skräck och med vårt förnuftet börjat bearbeta vad ett monster egentligen representerar. Då kan vi ta fram vår kunskap om det, och med kunskapen kan vi distansera oss och bearbeta den rädslan. Och så tillslut kan vi förlöjliga det vi varit rädda för och göra ?monstret? till komisk. Eller kanske gå ett steg till, och tycka synd om monstret för det är så illa omtyckt, och kanske börja gilla det monster som en gång väckt sådan fruktan. Petra Jensen